Specjalistyczna Praktyka Lekarska
lek.med Bogusława Kozakiewicz- Cerek
specjalista Ginekolog- Położnik

Porady antykoncepcyjne/prokreacyjne

Decyzja o antykoncepcji, to jedna z ważniejszych decyzji w życiu Kobiety. Rozpoczęcie współżycia jest sprawą indywidualną, ale konsekwencje tej decyzji mogą wpływać na całe dalsze życie Kobiety i Mężczyzny.
Światowa Organizacja Zdrowia(WHO), precyzuje definicję antykoncepcji. Wg. WHO ,wszystkie działania sprzyjające zapobieganiu nieplanowanemu poczęciu dziecka podczas stosunku płciowego, które nie wymuszają na partnerach zaniechania współżycia nawet przez kilka dni, to jest ANTYKONCEPCJA.
Współczesna medycyna ma do zaproponowania Kobiecie, bardzo szeroki pakiet różnych metod zapobiegania nieplanowanej ciąży. Wraz z Lekarzem możesz wybrać metodę najbardziej dla Ciebie odpowiednią, która będzie uwzględniała Twoje możliwości zdrowotne, przekonania, tryb życia, oraz to czy jesteś osobą zdyscyplinowaną, czy chaotyczną.
W XXI wieku to Kobieta powinna decydować, który moment w jej życiu jest najbardziej odpowiedni na założenie Rodziny.
Wyboru metody antykoncepcyjnej zawsze dokonuje Kobieta wspólnie ze “swoim” Lekarzem Ginekologiem, który po szczerej rozmowie z Pacjentką, zaproponuje metodę optymalną.

Decydując się na życie seksualne, należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

1. Czy mężczyzna z którym mam zamiar współżyć jest tym jedynym? Jeżeli TAK-to OK, ale jeżeli NIE-to jeszcze się zastanów.
  2. Czy jestem gotowa na DZIECKO?  Jeżeli zdecydowanie TAK-to współżyj bez zabezpieczania, ale jeżeli NIE-to ustal z lekarzem skuteczną metodę antykoncepcji, jeszcze przed seksem.
  3. Czy jestem osobą systematyczną/obowiązkową? Jeżeli TAK-to możesz myśleć o hormonalnych tabletkach, plastrach. Ale jeżeli NIE-to powinnaś powiedzieć to lekarzowi i wybrać inną formę zabezpieczenia.
  4. PAMIĘTAJ, że istnieje jeszcze ANTYKONCEPCJA AWARYJNA. Po stosunku niezabezpieczonym jak najszybciej ( do 24 godz ) zgłoś się do Ginekologa po pomoc.
  5. Kilka słów na temat dodatkowych korzyści ze stosowania dwuskładnikowej antykoncepcji hormonalnej: po za bezpiecznym seksem udowodniono że stosowanie hormonalnej antykoncepcji zmniejsza pierwotnie bolesne miesiączki, zmniejsza nasilenie PMS, Po około 9 miesiącach stosowania zmniejszają się objawy trądziku, łojotoku i utraty włosów, znacznie zmniejsza się nasilenie miesiączek . Najważniejszą korzyścią jest spadek ryzyka zachorowania na raka jajnika, raka macicy, raka jelita grubego.  Występuje też mniejsze ryzyko infekcji w obrębie narządu rodnego, rzadziej występują łagodne choroby sutka, zmniejsza się ryzyko RZS i później występują objawy SM.

Comments are closed.